.
يزدفردا:مهندس فرهمند معاون پايگاه ميراث فرهنگي ناحيه تاريخي يزد هدف از ثبت اين آثار را علاوه بر حفظ و صيانت مواريث فرهنگي ، باز پيرايي و مستند سازي گوشه اي از معماري تاريخي كشور دانست.
وي با اشاره به اينكه استان يزد ، چهارمين استان كشور به لحاظ تعداد آثار به ثبت رسيده در فهرست آثار ملي كشور مي باشد گفت : تا پايان سال ۸۴ تعداد كل آثار تاريخي به ثبت رسيده استان به ۷۳۹ بنا ميرسد كه اين آمار نسبت به سال گذشته ۱۶ برابر شده است .
گفتني است كه از اين تعداد بناهاي تاريخي ، بيشترين آمار به لحاظ گستردگي بافت تاريخي يزد مربوط به شهر يزد ميباشد كه پايگاه ميراث فرهنگي ناحيه تاريخي يزد نيز با توجه به مطالعه و بررسي بافت قديم و احياء محور فرهنگي شهر يزد ، از اين حيث نقش اساسي ايفا مينمايد.
شايان ذكر است كه از ۵۴ بناي تاريخي به ثبت رسيده توسط پايگاه ميراث فرهنگي شهر تاريخي يزد ، ۲۳ اثر مربوط به مساجد ، ۱۵ بناي بقعه و ۱۶ خانه تاريخي ميباشد كه بيشتر مربوط به قرون ۸ تا ۱۲ هجري ميباشد .
مهندس فرهمند در پايان خاطر نشان كرد با توجه به دستورالعمل هاي جديد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از اين پس علاوه بر آثار غير منقول ميراث معنوي ، آثار طبيعي ، مفاخر ملي و آثار منقول شاخص نيز در مجموعه آثار ملي به ثبت خواهد زسيد.

                                                                                                                         يزدفردا   

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا